menusearch
karyabiparvaz.com

اقتصاد کشور آلمان

دوشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ۰۲
(0)
(0)
اقتصاد کشور آلمان

اقتصاد در شرکت آلمان چگونه است؟

یکی از برترین اقتصاد های جهان و الگوی بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت در دنیا است که بسیاری از شرکت ها و کارخانجات مهم و مشهور در زمینه های گوناگون در آن در حال فعالیت می‌باشند، این کشور مهم ترین عضو اتحادیه اروپا و اولین قدرت اقتصادی این قاره به شمار می‌آید که پس از جنگ جهانی دوم توانست چنین قدرتی را از دل خاکستر بیرون بکشد، در ادامه با کارشناسان شرکت مهاجرتی پرواز همراه شوید تا اقتصاد کشور آلمان را بهتر بشناسید.

همچنین برای شناخت بهتر راه های مهاجرت قانونی به این کشور، مقاله مهاجرت به آلمان را بخوانید.

 

آلمان اولین صادرکننده ماشین آلات، اتومبیل، لوازم خانگی و بسیاری محصولات دیگر در جهان است که توانسته همیشه در میان پنج صادر کننده برتر دنیا قرار گرفته و درآمد ناخالص داخلی هنگفتی را به دست آورده که در نتیجه باعث به وجود آمدن فرصت های شغلی فراوان و درآمدهای بالا و همچنین رفاه و آسایشی مثال زدنی برای شهروندان خود شود.

در وصف اقتصاد کشور آلمان همین بس که رشد اقتصادی این کشور در سال های 2012 و 2013 توانست قاره اروپا را از رکود و بحران خارج نموده و دیگر کشورهای اروپایی را از ورشکستگی نجات دهد.

 

سرمایه گذاری در این کشور برای تمامی سرمایه گذاران داخلی و خارجی همواره یکی از بهترین گزینه های در دسترس بوده و هست، چرا که نیروی متخصص و کاردان و بازار تجاری مناسب و بسیار پر رونق همواره در دسترس بوده که احتمال شکست و ضرر در سرمایه گذاری را به حداقل ممکن می‌رساند.

 

آلمان و اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا موفق ترین جامعه سیاسی و اقتصادی کشورهای مستقل در تاریخ است که رفاه مادی و عملکرد اقتصادی در آن بیش از دو برابر استاندارد جهانی بوده و کشورهای عضو آن از جمله رهبران جهانی در برابری درآمد، تحصیلات و امید به زندگی هستند.

عضویت در اتحادیه اروپا مزایای اقتصادی قابل توجهی برای آلمان و سایر کشورها به همراه دارد که حتی کشورهای غیرعضو مانند سوئیس و نروژ نیز خود را با قوانین اتحادیه اروپا مطابقت داده و بدون داشتن حق رای مبلغ قابل‌توجهی به بودجه اتحادیه اروپا کمک می‌کنند.

کلید موفقیت اتحادیه اروپا اراده کشورهای عضو برای همکاری درازمدت است که این همکاری منجر به فرآیند داد و ستد شده و در نتیجه منافعی برای همه کشورها به خصوص کشورهای قوی تر مانند آلمان به همراه دارد، کشورهایی که بر صادرات تمرکز می‌کنند مانند آلمان که به طور خاص از تجارت آزاد سود می‌برند و دیگران از جریان سرمایه یا کمک های اقتصادی بهره مند می‌شوند.

 

اما ارزش عضویت در اتحادیه اروپا برای آلمان فراتر از اقتصاد است، دموکراسی، حقوق بشر، اقتصاد بازار اجتماعی، حرکت آزاد کارگران و حمایت از مصرف‌کننده و محیط ‌زیست همگی برای تضمین کیفیت بالای زندگی و فرصت‌های توسعه فردی با عضویت در این مجمع فراهم می‌شوند.

آلمان با 9 کشور مرز مشترک دارد که هشت کشور آن عضو اتحادیه اروپا (EU) هستند پس این ادغام برای آلمان پایه های صلح، امنیت، رفاه و یک بازار تجاری قوی را نیز فراهم آورده است.

 

آماری از تجارت آلمان

طبق آخرین امار و در سال 2019 و پیش از همه گیری ویروس کرونا اقتصاد کشور آلمان به عنوان یکی از بزرگ ترین اقتصادهای جهان معمولا بعد از چین و آمریکا سومین وارد کننده و صادر کننده کالا و مواد در جهان شناخته می‌شود که این میزان روادید علاوه بر خود کشور تاثیر بسیار خوب و مهمی نیز بر اقتصاد دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز می‌گذارد.

در سال 2019 ارزش کل صادرات این کشور 1,493,267 میلیون دلار به 232 کشور جهان و ارزش کل واردات آن 1,239,897 میلیون دلار به 231 کشور جهان بوده است که قدرت و بزرگی اقتصاد آلمان را به وضوح نشان می‌دهد، در ادامه آماری از تجارت آلمان در سطح جهان را مشاهده خواهید کرد.

 

5 کشور برتر وارد کننده از آلمان

  • صادرات به ایالات متحده به ارزش 133546 میلیون دلار که سهم شریک آن 8،94 درصد
  • صادرات به فرانسه به ارزش 119250 میلیون دلار که سهم شریک آن 7،99 درصد
  • صادرات به چین به ارزش 108331 میلیون دلار که سهم شریک آن 7،25 درصد
  • صادرات به هلند به ارزش 92760 میلیون دلار با سهم شریک 6،21 درصد
  • صادرات به بریتانیا به ارزش 88406 میلیون دلار با سهم شریک 5،92 درصد

اقتصاد کشور آلمان

5 کشور برتر صادر کننده به آلمان

  • واردات از چین به ارزش 124354 میلیون دلار که سهم شریک آن 10،03 درصد
  • واردات از هلند به ارزش 97401 میلیون دلار با سهم شریک 7،86 درصد
  • واردات از آمریکا به ارزش 81475 میلیون دلار که سهم شریک آن 6،57 درصد
  • واردات از فرانسه به ارزش 74051 میلیون دلار که سهم شریک آن 5،97 درصد
  • واردات از لهستان به ارزش 64466 میلیون دلار آمریکا با سهم شریک 5،20 درصد


برترین صادرات و واردات کشور آلمان

اقتصاد کشور آلمان بر پایه ارائه خدمات و تولید پایدار است و شرکت های بزرگ و مشهور زیادی در این کشور در حال فعالیت هستند، طبق آمار در سال 2019 برترین صادرات آلمان به ترتیب مربوط به خودرو های پیستونی، دارو، هواپیما سازی، خودروهای دیزلی و تجهیزات پزشکی بوده است، همچنین بیش ترین واردات کشور آلمان نیز مربوط به روغن های نفتی و قیری، گاز طبیعی، دارو، نفت خام و خون حیوان و انسان بوده است.

علاوه بر موارد بالا که بیشترین موارد صادرات و واردات آلمان بوده اند، این کشور محصولات دیگری نظیر مواد غذایی، پوشاک، سوخت، میوه را نیز به طور وسیعی وارد کرده و مواردی نظیر چوب، لوازم ساختمانی و خانگی را به دیگر کشورها صادر کرده است.

 

نرخ بیکاری و فرصت های شغلی در آلمان

در حال حاضر 73،53 درصد از شهروندان آلمانی در مشاغل خدماتی نظیر هتل ها، رستوران ها، حمل و نقل، خدمات اجتماعی مسکن و غیره مشغول به کار هستند و 24،4 درصد نیز در مشاغل تولیدی مشغول به کار می‌باشند، نرخ بیکاری در این کشور در حال حاضر 5،1 درصد است که نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و جهان رقم مناسب و قابل قبولی است.

 

اقتصاد کشور آلمان

 

البته آلمان نرخ بیکاری کمتر از این مقدار را هم تجربه کرده است، که یکی از دلایل افزایش بیکاری در یکی دو سال گذشته همه گیری بیماری کرونا بود که بازار کار در آلمان را هم تحت تاثیر خود قرار داده است، البته خوشبختانه با مهار نسبی این بیماری، فرصت های شغلی در حال احیا و بیکاری در حال کاهش است و طی سال 2022 انتظار کاهش این نرخ تا 4،7 درصد نیز پیش بینی می‌شود، البته اقتصاد کشور آلمان به قدری قوی بوده که بتواند در مقابل چنین اتفاقاتی مقاوت کرده و شکست نخورد.

به طور کل اگر در زمینه ای تخصص یا مهارت داشته باشید یا مدرک دانشگاهی خود را کسب کرده باشید، یافتن شغل در این کشور سخت نبوده و می‌توان راحت تر از اکثر کشورهای اروپایی دیگر شغل مورد علاقه خود را با دستمزد کافی پیدا کرد و شاغل شوید، چنان که بسیاری از موارد مهاجرت به کشور آلمان برای یافتن کار و اشتغال در این کشور بوده و با موافقیت نیز همراه شده است.

 

مشاغل پر رونق و پر درآمد در آلمان

با سرعت بالایی که آلمان در حال صنعتی شدن است، پیش بینی می‌شود که در سال های آینده با کمبود نیروی متخصص مواجه شود تا آنجا که دولت اعلام کرده که تا پایان سال 2023 بازار کار آلمان با کمبود حداقل 3 میلیون نیروی کار ماهر در سناریوی فعلی مواجه خواهد شد.

این کمبود نیرو می‌تواند اقتصاد کشور آلمان را ضربه ای سخت و کاهش رشد مواجه نماید پس می‌توان گفت که تحصیل در آلمان و در ادامه تبدیل شدن به یک نیروی متخصص می‌تواند آینده ای مناسب را برای هر فرد مهاجری رقم بزند، اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان فکر می‌کنید، حتما مقاله جامع تحصیل در آلمان را نیز بخوانید.

 

در میان مشاغل پر درخواست در آلمان می‌توان به مشاغل زیر اشاره کرد:

  • کارشناسان و مدیران فروش با متوسط 116 هزار یورو درآمد در سال
  • متخصصین بهداشت و درمان با متوسط 58 هزار یورو درآمد در سال
  • محققان بیوتکنولوژی و علوم اعصاب با متوسط 50 هزار یورو درآمد در سال
  • کارشناسان فناوری اطلاعات و علوم داده با متوسط 49 هزار یورو درآمد در سال
  • صنعت مهندسی در تمامی رشته ها با متوسط 47 هزار یورو درآمد در سال
  • متخصصان مالی و حسابداری با متوسط 45 هزار یورو درآمد در سال

 

نرخ مالیات در آلمان

نرخ مالیات در آلمان توسط دولت فدرال و دولت های ایالتی تنظیم و اعلام می‌گردد، هرچه اقتصاد کشور آلمان بزرگتر شود درامد وارده به کشور بیش تر و درآمد دولت از طریق دریافت مالیات بیش تر خواهد شد، به همین خاطر اقتصاد در کشورهای اروپایی که منابع خدادادی فراوانی مانند کشورمان و کشورهای عربی وجود ندارد حرف اول و آخر را می‌زند.

 

در آلمان شما به عنوان شهروند و یامهاجر ملزم به پرداخت مالیات هستید که به 3 صورت مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده ( نرخ ثابت 19 درصد ) و مالیات بر شرکت و جریان های مختلف دیگر اخذ می‌شود، در ادامه با هرکدام به طور خلاصه آشنا خواهیم شد.

 

مالیات بر درآمد در آلمان

اگر در آلمان درآمد کسب می‌کنید ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خود هستید، سیستم مالیاتی آلمان یک نرخ مالیاتی تصاعدی را اعمال می‌کند و اکثر مردم مالیات بر درآمد را از طریق کسر حقوق و دستمزد توسط کارفرمای خود پرداخت می‌کنند، اگر چندین حرفه دارید، کسب و کار خود را اداره می‌کنید و یا خود اشتغال هستید باید یک اظهارنامه مالیاتی سالانه برای محاسبه مالیات بر درآمد خود ارائه دهید.

 

 

اقتصاد کشور آلمان

 


نرخ مالیات بر درآمد با توجه به درآمد افراد به شرح زیر است:

  • درآمد سالانه کمتر از 9984 یورو معاف از مالیات
  • درآمد سالانه از 9985 یورو تا 58596 یورو مشمول 14% تا 42 % مالیات
  • درآمد سالانه از 58597 یورو تا 277825 یورو مشمول 42% مالیات
  • درآمد سالانه بیش از 277826 یورو مشمول 45% مالیات

جالب است بدانید که هر عضو کلیساهای مسیحیت یا معابد یهودیت در کشور آلمان موظف به پرداخت مالیات کلیسا‌ها است که نرخ آن 8 تا 9 درصد است و علاوه بر این هر فردی که بالاتر از 972 یورو در آلمان درآمد داشته باشد، باید یک مالیات همبستگی نیز پرداخت کند که حداکثر 5،5% از درآمد ناخالص فرد را شامل می‌شود، پرداخت این دو مالیات و کسر آن همزمان با مالیات بر درآمد، سهم بیمۀ اجتماعی و غیره صورت می‌گیرد.

 

 

شرکت های مطرح در اقتصاد آلمان

همانطور که در بالا اشاره کردیم شرکت های بزرگ و مشهوری در جهان فعالیت می‌کنند که در آلمان مستقر هستند و به نوعی آلمانی محسوب می‌شوند که نقش بسیار مهمی را در بازار کار و اقتصاد کشور آلمان ایفا می‌نمایند، شرکت ها و کارخانجاتی که در حال حاضر برخی از آنان در زمینه فعالیت خود بسیار ارزشمند و کم نظیر هستند، در ادامه مهم ترین و بزرگ ترین شرکت های مطرح در اقتصاد آلمان را مشاهده خواهید کرد :

  • شرکت اتومبیل سازی ولکس واگن با ارزش 282،76 میلیارد دلار
  • شرکت اتومبیل سازی دایملر با ارزش 193،35 میلیارد دلار
  • شرکت آلیانز با ارزش 130،36 میلیار دلار
  • شرکت اتومبیل سازی بی ام و با ارزش 116،64 میلارد دلار
  • شرکت الکترونیکی زیمنس با ارزش 97،94 میلیارد دلار
  • شرکت مخابراتی داچ تلکام با ارزش 90،14 میلیارد دلار
  • شرکت بوش با ارزش 86،99 میلیارد دلار
  • شرکت یونیپر با ارزش 73،65 میلیارد دلار

 

حداقل دستمزد و نرخ بهره بانکی در آلمان

نرخ وام بانکی در آلمان از سال 2003 تا 2021 به طور متوسط 3،51 درصد بوده است که در دسامبر سال 2007 به بالاترین حد خود یعنی 6،55 درصد و در اکتبر 2021 به پایین ترین حد خود یعنی 1،76 درصد رسیده است و در حال حاضر و شروع سال 2022 1،94 درصد است، همچنین نرخ سود بانکی در آلمان در حال حاضر 0 است و بانک ها سود سپرده ای به مشتریان خود اعطا نمی‌نمایند که این موضوع رکود و انباشتپول در بانک ها را به کمترین حد ممکن می‌رساند.

 

نزدیک به چهار میلیون نفر در آلمان حداقل دستمزد آلمان را دریافت می‌کنند که تقریبا برای همه کارگران 18 ساله یا بالاتر به استثنای مشاغل آزاد و برخی از کارآموزان و دوره های کارآموزی اعمال می‌شود، حداقل دستمزد در حال حاضر در آلمان ساعتی 9،35 یورو است که بسیاری از کارگران نسبت به آن اعتاض داشته وخواهان تغییر ان به 12 یورو می‌باشند.

 

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور آلمان


کارشناسان ما در شرکت مهاجرتی پرواز در این محتوا، اقتصاد کشور آلمان را بررسی کردند، چنانچه پرسشی در زمینه های مهاجرت دارید، از بخش دیدگاه استفاده نمایید.

 

  • نرخ بیکاری در آلمان چند درصد است؟

نرخ بیکاری در این کشور در حال حاضر 5،1 درصد است که نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و جهان رقم مناسب و قابل قبولی است.

  • بالاترین درآمد در آلمان، مربوط به چه مشاغلی است؟

کارشناسان و مدیران فروش با متوسط 116 هزار یورو درآمد در سال
متخصصین بهداشت و درمان با متوسط 58 هزار یورو درآمد در سال
محققان بیوتکنولوژی و علوم اعصاب با متوسط 50 هزار یورو درآمد در سال

 

  • نرخ مالیات بر درآمد درآلمان چقدر است؟

درآمد سالانه کمتر از 9984 یورو معاف از مالیات
درآمد سالانه از 9985 یورو تا 58596 یورو مشمول 14% تا 42 % مالیات
درآمد سالانه از 58597 یورو تا 277825 یورو مشمول 42% مالیات
درآمد سالانه بیش از 277826 یورو مشمول 45% مالیات

 

  • نرخ وام بانکی در آلمان چقدر است؟

نرخ وام بانکی در آلمان از سال 2003 تا 2021 به طور متوسط 3،51 درصد بوده است که در دسامبر سال 2007 به بالاترین حد خود یعنی 6،55 درصد و در اکتبر 2021 به پایین ترین حد خود یعنی 1،76 درصد رسیده است و در حال حاضر و شروع سال 2022 1،94 درصد است.

 

  • مهم ترین شرکت ها در اقتصاد کشور آلمان کدام است؟

شرکت اتومبیل سازی ولکس واگن با ارزش 282،76 میلیارد دلار
شرکت اتومبیل سازی دایملر با ارزش 193،35 میلیارد دلار
شرکت آلیانز با ارزش 130،36 میلیار دلار
شرکت اتومبیل سازی بی ام و با ارزش 116،64 میلارد دلار

 

امیدواریم که اطلاعات مناسبی در رابطه با اقتصاد کشور آلمان از این مطلب کسب کرده باشید، چنان چه دارای سوال یا ابهامی در این زمینه می‌باشید با کارشناسان موسسه مهاجرتی پرواز تماس حاصل کرده و سوالات خود را مطرح نموده و از راهنمایی آنان بهره مند شوید، همچنین می‌توانید مقاله بهترین شهر آلمان برای زندگی ایرانیان را در کنار این محتوا بخوانید و بهترین شهر را برای مهاجرت انتخاب کنید.

گالری تصاویر محصول
تصاویر
بیشتر
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر